Тема. Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки

Цілі уроку. Сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; розкрити біологічне значення її головних частин; виявити подібність у будові квіток різних рослин;

удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником; виховувати уважність, спостережливість, допитливість.

Обладнання. Модель квітки, таблиця «Будова квітки», роздатковий матеріал, підручник, лупа, мультимедійне обладнання.

Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь,  двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

Методи, прийоми. Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні(робота в парах, виконання лабораторного дослідження),  навчально - пошукові, навчально-дослідницькі, «Установи відповідність», «Здивуй», «Моделюємо квітку», «Цікаво знати, що…», Рольова – гра «Флористи»

Тип уроку. Комбінований з елементами лабораторних досліджень

                                                      Структура заняття

Етапи уроку

Зміст уроку

Примітки

І. Організаційний етап

 

(Створення позитивної психологічної атмосфери)                   

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Поверніться обличчям до гостей

І лагідно промовте: «Добрий день».

На сьогоднішньому уроці, діти, я хочу, щоб ви були впевнені  й задоволені собою. А людина буває задоволена лише тоді, коли досягає певних успіхів, долає перешкоди. Я бажаю всім  успіхів на сьогоднішньому уроці

Діти, я сподіваюся  на вашу підтримку. Усе в нас буде чудово.

Матеріали до уроку

ІІ. Підготовка до активного, відомого засвоєння знань

2.1. Актуалізація опорних знань учнів

 

 

2.1.Мотивація навчальної діяльності

 

 

 

  1. Виконання тестових завдань.

Виконання завдання пропонується після вивчення нового матеріалу.

     2)  «Установи відповідність»

Установити відповідність між представниками рослин та способами вегетативного розмноження.

- Які органи рослини ми вже вивчили?

- Про який орган рослини ми ще не говорили?   

 

 

«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю».

                                                 (Л. Толстой)                                                                                                                    

І, дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Іноді нам здається, що квітки для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

             Прийом  «Здивуй!»    

Дуже  давно,  коли  на  Землі ще  не  було  людини,  крізь  ґрунт  пробився  маленький  пагінець,  потягнувся  до  неба,  до  Сонця  й  розквітнув  квіткою. Якою  була  та  квітка,  ніхто  не  знає.  Але,  без  сумніву,  у  світ  прийшла  краса.  Узагальнена  назва  всіх  рослин  планети – « Флора» - походить  від латинського  слова,  що  означає  «квітка».   У  давніх  італійців  Флора  була  богинею  квітів  юності.  Пізніше  стародавні  римляни  ототожнили  флору  із  старогрецькою  богинею  квітів   Хлоріс,  або  Хлоридою,  що  означає  «Зелена».  І  справді,  одне  з  найпрекрасніших  творінь  природи – квіти.

Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок. Його тема …       

 

Додаток А

 

Додаток Б

 

 

 

 

 

 

Перегляд слайдів

 «Квіти», під музику П.Чайковського «Вальс квітів»                          

ІІІ. Засвоєння нових знань

3.1. Первинне засвоєння нових знань

 

 

1) Квітка – генеративний орган рослини  (розповідь з елементами бесіди)

  Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь ? (яблуко)    

А всередині яблука що? (насіння).

Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий).

Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)             

Що ж таке квітка? (відповіді дітей)

Квітка – це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин

  1. Будова квітки «Моделюємо квітку»:

Метод кольорової терапії (підбір кольорового паперу, уникаючи депресивних кольорів)

    А зараз ми з вами здійснимо подорож в один дуже гарний казковий замок. Подивіться, все, що вам необхідно, у вас на столах.

- На Високому пагорбі стоїть замок (кулька зі стрижнем ). Стіна замку дворядна. У першому ряду навколо замку розташовані  зелені зубці (зелений папір), а в другому - п'ять великих білих стін (білий папір). У центрі замку стоїть палац (гвіздок), а навколо нього стоять на довгих ніжках кам'яні башти (сірники).                      

- Про який замок  йдеться?                                 

- Таким чином, отримали модель квітки.

  Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна в нас виставка малюнків квітів. Усі вони дуже яскраві, красиві.  Незважаючи на велику різноманітність квіток за розміром, забарвленням, строком цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову.

Хто хоче розповісти про квітку, яку він намалював і які її частини. (Розповідь)

Проблемне питання. Діти, послухайте вірш  і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?

 

Цветок всю ночь готовил мёд,                         Пчелу - сластёну в гости ждёт,

Бери, мол, но как другу,

Мне окажи услугу:

Пыль мучную эту

Перенеси соседу…

Пчела несёт её, и вот –

Цветок увял и зреет плод.

(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин).

 

Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи.

Завдання для дослідницької групи:

І гр . На с.126 прочитайте про будову тичинки та підготуйте усний звіт про її будову.

ІІ гр. На с.126 прочитайте про будову маточки .

ІІІ гр. На с.126-127  прочитайте про будову насінного зачатка.

3) Лабораторне дослідження                                              

Тема. Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Обладнання: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, таблиці.

Хід дослідження

1.Розгляньте одну із запропонованих квіток.

2.Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.

4) Різноманітність квіток (Бесіда, робота з текстом підручника)

Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки й маточки

Завдання. Прочитайте текст на с.127 підручника і дайте відповідь на запитання:

Які квітки називаються одностатевими, двостатевими?

Які рослини називаються однодомними, дводомними?

              Фізкультхвилинка.

Учитель. Втомились? Устаньте і уявіть, що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі.. 
Вправи для профілактики зорової втоми і короткозорості.
Усі вправи виконуються сидячи!
1. Відкинутись на бильце стільця. Вдихнути.
Нахилившись у перед до кришки парти, видихнути.
Повторити 5-6 разів.
2. Підняти очі до гори, виконати ними рухи по
колу за годинниковою стрілкою, потім зробити
ними рухи по колу проти годинникової стрілки.
Повторити 5-6 разів.
3. Руки витягти у перед, подивитись на
кінчики пальців, підняти руки в гору(вдихнути),
стежити очима за руками, не піднімаючи голови, руки опустити(видих). Повторити 4-5разів.
4. Подивитись прямо перед собою на класну
дошку 2-3 сек., перевести на кінчик носа на 3-5
сек. Повторити 6-8разів.
5. Закрити повіки. Протягом 30 сек. Проводити
масаж кінчиками вказівних пальців.

  Сядьте зручно і послухайте цікавинки про квіти, які вам підготували учні, що отримали випереджальне завдання                                                                                                                                                                                           

Повідомлення учнів (випереджальне завдання)      «Цікаво знати, що…»                                                 

1. Серед квіткових рослин найдовша тривалість цвітіння спостерігається у тропічних орхідей. Так, у деяких з них червоні квіти радують око протягом 40 -50 и навіть 90 діб.

2. А ось змієвидний цереус цвіте тільки вночі – з 22 години до 3 годин ночі. Серед нічної темряви розкривається велика біло-золотиста сіяюча зірка неймовірної краси. Недарма цей кактус називають «цариця ночі».

3. Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки, розкриваючись, видають  характерний  ридаючий звук

4. Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Це рос­лина Індонезії і Філіппінських ост­ровів.  Росте рафлезія в тропічних лісах, рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іно­ді рафлезію називають квіткою сло­на, і не лише за її розміри. Роздавлю­ючи її плоди ногами, слони перено­сять насіння й «висівають» його на своїх стежках.

5. Найменша квітка не більша за го­ловку булавки - це вольфія  безкоренева , яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки , корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія - близька родичка ряски й нерідко зустрічається біля неї .

5)Значення квітів у природі і житті людини (Бесіда)

Яке значення мають квіти у природі,  житті людини?

1.Квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння

2.Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виробляють мед

3.Квіти використовують як ліки

4.З них виготовляють різні ароматичні речовини

5.Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються і закриваються в певний час                     

6.Є квіти барометри, за ними прогнозують погоду (якщо квіти акації сильно пахнуть , а квіти мальви, кульбаби уранці не відкрились – чекайте дощу)

7.Квіти дають естетичну насолоду людині.

Я зірвав квітку — і вона загинула,
Я спіймав метелика — і він помер
У мене на долоні.
І тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси
Можна тільки серцем.

                             ( Павол Орсаг Гвездослав)

Скільки радості приносить нам їх різноманітна краса!Уявімо собі, що ми йдемо в похід. Дівчатка зірвали квіти і сплітали вінки. На 1 вінок - 32 квітки. У  6-Б класі - 19дівчаток. Скільки квіток було зірвано?  ( 608)

 Що буде на наступний рік?                                                         

           МОВА КВІТІВ

Що каже свіжих квітів жмутик?

Про що їх мова непроста?

Верба – одвертість, айстра – смуток,

лілея біла – чистота.

Конвалія – любов таємна,

мак – юний цвіт, що не згаса.

Лавр – завжди успіх, слава певна,

а мальва – холодність, краса.

Дзвіночок польовий – то вдячність,

троянда – то любов свята.

Нарцис то горда необачність,

волошка – ніжність, простота.

Саранка-лілія – сміливість,

піон – життя багато літ,

фіалочка – сором’язливість,

любов минуща – первоцвіт.

Ми любим квіти дарувати,

й коли настане слушний час –

все те, що хочемо сказати,

букетик висловив за нас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

Додаток В

Додаток Г

 

 

Виконання лаб. дослідження

 

 

 

Додаток Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вірш Д.Білоуса « Мова квітів »                                                         

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

 

Рольова – гра «Флористи»

Діти, давайте уявимо, що я не ваш вчитель, а керівник фірми «Флористика». Моя фірма займається виготовленням букетів та композицій на замовлення. Для роботи мені потрібні співробітники. Але для того, щоб прийняти когось у свою фірму я хочу провести конкурсний відбір. Бо, як і кожній фірмі мені потрібні розумні співробітники. Оскільки робота пов’язана з квітами, то для того, щоб вас прийняли в фірму,  вам необхідно показати свої знання і підписати малюнок. Той, хто виконає завдання, отримає посвідчення працівника фірми.   

 Завдання  №1

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок:  пелюстки, тичинка, маточка, квітконіжка, квітколоже.      

Завдання №2   

Підписати  малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка……..

Завдання №3.                                                                    

До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися:

 1-й – з квіток з простою оцвітиною;

 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною; 

 3-й  - з зрослопелюсткових квіток;

 4-й – з вільнопелюсткових  квіток;

(Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.).                                                

               

Додаток Є

 

 

 

 

 

 

Додаток Ж

 

V. Домашнє завдання

 

1.Опрацювати  §33 підручника

2.Скласти кросворд  до теми «Квітка»

3. Підготувати  цікаву інформацію:           

  1. «Квіти – символи країни»
  2. «Квіти – барометри»
  3. «Квітковий календар»

 

 

VІ. Підсумки уроку

 

Учні пишуть висновки, заповнюючи таблицю:

Що я дізнався нового на уроці

Що мені сподобалось на уроці

Що я б хотів зробити (провести) на наступному уроці

 

 

 

 

А закінчити урок я хочу словами відомого українського поета Василя Симоненка. Його поезія називається:«Квіти»

 

 

 

 

 

 

Додаток З

 

 

                             Матеріали до уроку

                                                                                                                                    Додаток А

  Виконання тестових завдань.

1) Укажіть орган, який має таке визначення: репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові зерна

            а)квітколоже

 

            б)тичинки                                                   Б

            в)маточки

            г)пелюстки

2) Укажіть орган, який має таке визначення: репродуктивні частини квітки, в яких утворюються насінні зачатки

            а)чашолистики

Б

            б)маточки

            в)тичинки

            г)пелюстки

3) Укажіть органи, які виконують захист внутрішніх частин квітки

             а)пелюстки

А

             б)чашолистики

             в)маточки

             г)тичинки

4) Укажіть органи в яких утворюються насінні зачатки

            а)тичинки

Б

            б)маточки

            в)пелюстки

            г)чашолистики

    5) Укажіть, що не є функцією квітки

             а)запліднення

Г

             б)утворення гамет

             в)запилення

             г)фотосинтез

6) Укажіть рослину, яка має одностатеву квітку:

            а)вишня

Б

            б)шовковиця

            в)слива

            г)яблуня

  7) Укажіть рослину, яка має двостатеву квітку

             а)обліпиха

Г

             б)шовковиця

             в)огірок

             г)лілія

8) Укажіть якою цифрою на малюнку позначена

                а) тичинка

А

5

                  б) маточка

Б

6

                  в) квітконіжка

В

2

 Скорочено, існує повна електронна версія.