1) Квітка – генеративний орган рослини (розповідь з елементами бесіди)
Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь ? (яблуко)
А всередині яблука що? (насіння).
Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий).
Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)
Що ж таке квітка? (відповіді дітей)
Квітка – це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження квіткових рослин
- Будова квітки «Моделюємо квітку»:
Метод кольорової терапії (підбір кольорового паперу, уникаючи депресивних кольорів)
А зараз ми з вами здійснимо подорож в один дуже гарний казковий замок. Подивіться, все, що вам необхідно, у вас на столах.
- На Високому пагорбі стоїть замок (кулька зі стрижнем ). Стіна замку дворядна. У першому ряду навколо замку розташовані зелені зубці (зелений папір), а в другому - п'ять великих білих стін (білий папір). У центрі замку стоїть палац (гвіздок), а навколо нього стоять на довгих ніжках кам'яні башти (сірники).
- Про який замок йдеться?
- Таким чином, отримали модель квітки.
Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна в нас виставка малюнків квітів. Усі вони дуже яскраві, красиві. Незважаючи на велику різноманітність квіток за розміром, забарвленням, строком цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову.
Хто хоче розповісти про квітку, яку він намалював і які її частини. (Розповідь)
Проблемне питання. Діти, послухайте вірш і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?
Цветок всю ночь готовил мёд, Пчелу - сластёну в гости ждёт,
Бери, мол, но как другу,
Мне окажи услугу:
Пыль мучную эту
Перенеси соседу…
Пчела несёт её, и вот –
Цветок увял и зреет плод.
(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин).
Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи.
Завдання для дослідницької групи:
І гр . На с.116 прочитайте про будову тичинки та підготуйте усний звіт про її будову.
ІІ гр. На с.116 прочитайте про будову маточки .
ІІІ гр. На с.116-117 прочитайте про будову насінного зачатка.
3) Лабораторне дослідження
Тема. Будова квітки.
Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.
Обладнання: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, таблиці.
Хід дослідження
1.Розгляньте одну із запропонованих квіток.
2.Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.
4) Різноманітність квіток (Бесіда, робота з текстом підручника)
Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки й маточки
Завдання. Прочитайте текст на с.117 підручника і дайте відповідь на запитання:
Які квітки називаються одностатевими, двостатевими?
Які рослини називаються однодомними, дводомними?
Фізкультхвилинка.
Учитель. Втомились? Устаньте і уявіть, що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі..
Вправи для профілактики зорової втоми і короткозорості.
Усі вправи виконуються сидячи!
1. Відкинутись на бильце стільця. Вдихнути.
Нахилившись у перед до кришки парти, видихнути.
Повторити 5-6 разів.
2. Підняти очі до гори, виконати ними рухи по
колу за годинниковою стрілкою, потім зробити
ними рухи по колу проти годинникової стрілки.
Повторити 5-6 разів.
3. Руки витягти у перед, подивитись на
кінчики пальців, підняти руки в гору(вдихнути),
стежити очима за руками, не піднімаючи голови, руки опустити(видих). Повторити 4-5разів.
4. Подивитись прямо перед собою на класну
дошку 2-3 сек., перевести на кінчик носа на 3-5
сек. Повторити 6-8разів.
5. Закрити повіки. Протягом 30 сек. Проводити
масаж кінчиками вказівних пальців.
Сядьте зручно і послухайте цікавинки про квіти, які вам підготували учні, що отримали випереджальне завдання
Повідомлення учнів (випереджальне завдання) «Цікаво знати, що…»
1. Серед квіткових рослин найдовша тривалість цвітіння спостерігається у тропічних орхідей. Так, у деяких з них червоні квіти радують око протягом 40 -50 и навіть 90 діб.
2. А ось змієвидний цереус цвіте тільки вночі – з 22 години до 3 годин ночі. Серед нічної темряви розкривається велика біло-золотиста сіяюча зірка неймовірної краси. Недарма цей кактус називають «цариця ночі».
3. Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки, розкриваючись, видають характерний ридаючий звук
4. Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Це рослина Індонезії і Філіппінських островів. Росте рафлезія в тропічних лісах, рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іноді рафлезію називають квіткою слона, і не лише за її розміри. Роздавлюючи її плоди ногами, слони переносять насіння й «висівають» його на своїх стежках.
5. Найменша квітка не більша за головку булавки - це вольфія безкоренева , яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки , корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія - близька родичка ряски й нерідко зустрічається біля неї .
5)Значення квітів у природі і житті людини (Бесіда)
Яке значення мають квіти у природі, житті людини?
1.Квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння
2.Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виробляють мед
3.Квіти використовують як ліки
4.З них виготовляють різні ароматичні речовини
5.Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються і закриваються в певний час
6.Є квіти барометри, за ними прогнозують погоду (якщо квіти акації сильно пахнуть , а квіти мальви, кульбаби уранці не відкрились – чекайте дощу)
7.Квіти дають естетичну насолоду людині.
Я зірвав квітку — і вона загинула,
Я спіймав метелика — і він помер
У мене на долоні.
І тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси
Можна тільки серцем.
( Павол Орсаг Гвездослав)
Скільки радості приносить нам їх різноманітна краса!Уявімо собі, що ми йдемо в похід. Дівчатка зірвали квіти і сплітали вінки. На 1 вінок - 32 квітки. У 6-Б класі - 19дівчаток. Скільки квіток було зірвано? ( 608)
Що буде на наступний рік?
МОВА КВІТІВ
Що каже свіжих квітів жмутик?
Про що їх мова непроста?
Верба – одвертість, айстра – смуток,
лілея біла – чистота.
Конвалія – любов таємна,
мак – юний цвіт, що не згаса.
Лавр – завжди успіх, слава певна,
а мальва – холодність, краса.
Дзвіночок польовий – то вдячність,
троянда – то любов свята.
Нарцис то горда необачність,
волошка – ніжність, простота.
Саранка-лілія – сміливість,
піон – життя багато літ,
фіалочка – сором’язливість,
любов минуща – первоцвіт.
Ми любим квіти дарувати,
й коли настане слушний час –
все те, що хочемо сказати,
букетик висловив за нас.
|